Objevovali jsme Švýcarsko
Kostnice (dům J. Husa, budova koncilu, katedrála Münster) – Winterthur (návštěva vědeckého centra Technorama) – Ženeva (katedrála, pomník reformátorů, rodný dům J.J. Rousseau, vodotrysk) – CERN (prohlídka expozic Microcosmos a Globe) – Evian – sýrárna Gruyére, čokoládovna Cailler – Bern (UNESCO, orloj, výběh medvědů, Palác federace, Pojídač dětí, Einsteinův dům) – Luzern (Muzeum dopravy). To byl strohý program našich studentů ve Švýcarsku. A jak to bylo ve skutečnosti?
.
“Pokusím se vyjádřit nejsilnější zážitky z naší exkurze do Švýcarska.
V Technoramě jsme strávili čas procvičováním naší němčiny a francouzštiny během sledování místních naučných vystoupení o elektřině, plynu a supratekutosti. Zasmáli jsme se z žebříku v akustické místnosti, ze zrcadlového prostoru i z chodby, která vypadala, jako bychom se točili. Zamotali se do létajících kusů látky, foukali do bublin a způsobovali princip sesuvu půdy za pomocí sypkých látek. Ve Francii jsme okoštovali místní zázračou minerální vodu Evian. Poté jsme se prošli Ženevou a zamířili do CERNu, kde nám bylo urychleně (velmi urychleně) vysvětleno, jak funguje slavný urychlovač, LHC. Viděli jsme také kontrolní centrum a zjistili, že cca 2/3 všech peněz, jež přichází do CERNu jdou na platy zaměstnanců, že část urychlovače se nachází ve Francii, a že urychlovač, jež plánují postavit během 20-30 let, bude dlouhý 100 km.
V sýrárně a čokoládovně jsme se rozjeli v utrácení, zjistili, v jakém měsíci zrání nám chutná místní sýr, uvědomili si, že je možné nesnášet pohled na čokoládu a za dvě hodiny jej opět postrádat, a zaplakali nad cenou místní ušanky a meče na otevírání dopisů. Během našeho času stráveného v hlavním městě, Bernu, městě medvědů, bez viditelných medvědů, se naše delegace ze sexty rozhodla obdarovat pana profesora Krchňáka za jeho přítomnost na již druhé exkurzi během dvou měsíců a jeho nevzdávající se povahu v hodinách. Pořídili jsme tedy siru Krchňákovi řemdich a napsali děkovný dopis.
Poslední den jsme strávili v Luzernu a muzeu dopravy, kde jsme viděli vývoj různých druhů transportu, zkusili si náraz v autě při 10 km/h, obdivovali staré vlaky, auta, lodě, letadla i raketoplány. Po takovém cestování se však již těšíme na návrat do školních lavic a na hodiny fyziky. 🙂 ”
Hugo Hynčica, 6. A