Dvakrát Dvanáct
Je mezi nimi rozdíl půl století, avšak mají spolu hodně společného. Jedná se o dva filmy, ve kterých musí několik porotců rozhodnout o osudu mladého hocha, jenž údajně zabil svého otce. Na jedné straně černobílé americké drama, na straně druhé ruský remake nominovaný na Oscara. Který z těchto filmů obstál lépe?
Režisér Sidney Lumet nebyl do roku 1957 moc známým tvůrcem. Natočil pár nepříliš kvalitních televizních seriálů a to bylo vše. Pak se mu ale dostal do rukou scénář od Reginalda Rose na film Dvanáct rozhněvaných mužů. Díky tomu vznikl devadesátiminutový snímek, který měl být původně odvysílán jen v televizi, ale nakonec se dostal do kin. Lidé tak mohli vidět napínavé drama, celé se odehrávající téměř v jedné místnosti, kde dvanáct porotců musí vynést definitivní verdikt – vinen/nevinen. Snímek oslnil jak tísnivou a klaustrofobickou atmosférou, tak brilantními hereckými výkony, ve kterých zazářil předně Henry Fonda (Tenkrát na Západě) nebo náš rodák ze Sázavy Jiří Voskovec. Hlavní myšlenka poukazuje na přínosy kolektivního myšlení a práce. Není divu, že snímek je dodnes využíván v obchodních školách jako příklad týmové dynamiky a způsobu řešení konfliktů.
Díky akci „Filmový podzim“ měli studenti možnost vidět různé filmy v jejich druhém vybraném jazyce. Jedním z nich byl ruský snímek Dvanáct režiséra Nikity Michalkova, jenž si v něm také sám zahrál. Na rozdíl od jeho amerického předchůdce se tento film odehrává v Moskvě, kde je obviněn čečenský chlapec. Oba filmy se diametrálně liší především délkou – ten ruský má stopáž skoro dvojnásobnou. V čem zásadním se Michalkovův odlišuje od své americké předlohy? Především tím, že režisér ruského snímku poodkrývá více z minulosti členů poroty. Dvanáct je film mnohem více psychologický a zaměřuje se z většiny na lidské chování a vzájemné vztahy. V Michalkovově filmu naopak méně zdařile vyznívají tzv. flashbacky (pohledy do minulosti), které nás násilně odvádějí z dezolátní tělocvičny do chlapcovy minulosti i do násilností čečenské války. Abych nepůsobil příliš kriticky, zároveň jsem ocenil výskyt humoru a nadsázky.
Který z obou filmů je lepší? Dvanáct rozhněvaných mužů je film bez jediné slabiny, je jednoduše řečeno vynikající od začátku až do konce, což o jeho ruském bratrovi to říci nemohu. Je v něm hodně úchvatných a zajímavých scén, u nichž jsem místy zadržoval dech, ale také bohužel pár hluchých míst, které kazí celkový dojem. Proto se radši přikláním na stranu amerického originálu, což nemění nic na tom, že jsou OBA snímky nadměrně kvalitní i přes jejich podobnost a určitě stojí za pozornost milovníků dramatických filmů.