Archiv příspěvků 2011 – 2022

Dva dny na Hranici – část druhá

DSC_0261

Scénograf filmu Allan Starski (druhý zprava) s kostymérkou Wiesławou Starskou (druhá zleva).

Jak jste se již dozvěděli v první části, v termínu od 29. dubna do 3. května 2017 se na území polské i české strany Těšína uskutečnil 19. ročník filmové přehlídky Kino na Hranici / Kino na Granicy. A také v rámci druhého dne jsme mohli vybírat mezi mnoha kvalitními snímky.

Prvním z nich byly Slečny z Vlčí / Panny z Wilka, romantické drama z roku 1979 nominované na Oskara. Tento film bychom doporučili spíše náročnějšímu publiku, jelikož pro běžného diváka nemusí být jednoduché vyznat se v pocitech náklonnosti hlavního hrdiny Viktora. Zpětně však oceňujeme kvalitní dílo, které v sobě nese podtext lásky a nenaplnění kontrastujícího s idylkou meziválečného polského venkova. Na diskuzi s diváky dorazil scénograf filmu Allan Starski s kostymérkou Wiesławou Starskou, aby pohovořili o svých zkušenostech z estetického zákulisí natáčení.

DSC_0271

Režisér filmu Eskorta / Konwój Maciej Żak.

V poledne si přišli na své fanoušci vězeňské tématiky. V divadle se totiž promítal film Eskorta / Konwój polského režiséra Macieje Żaka, který slavil premiéru v loňském roce. Děj se odehrává v eskortním voze při desetihodinovém převozu vězně. V mysli diváka se mísí představy o sporech dobrých či špatných lidí a ukazující se “realitou”. Z promítání proto odcházíme s poměrně tísnivým pocitem. To ovšem určitě bylo malinko autorovým záměrem. Na besedě se návštěvníkům festivalu věnoval právě Maciej Żak, který prohlásil: „Byl jsem možná i trošku škodolibý, když jsem nutil herce natáčet v chladném, třesoucím se autě, ale právě tyto faktory jim pomohly vžít se do rolí.“

Na závěr dnešního dne nás zaujala také slovenská novinka Piata loď režisérky Ivety Grófové, která je adaptací na stejnojmennou knižní předlohu. Té samotné měl být inspirací český novinový článek o holčičce s „ukradeným“ kočárkem. Dějová linie se opírá o dvě děti, které se rozhodly starat o malá dvojčátka.

Zhlédnutí filmu nám přináší smíšené emoce. Vizuální provedení snímku nás příjemně překvapuje. V jednotlivých scénách lze vidět cit pro detail i skvělou připravenost dětských hrdinů. Avšak z hlediska dějové stránky jsme měli asi větší očekávání. Možná je škoda toho dlouhého úvodu, který zabírá takřka první polovinu filmu. Větší zmatení bez objasnění několika otázek ovšem přichází až s náhlým nereálným koncem.

DSC_0319

Producentka filmu Piata loď Katarína Krnáčová

Na diskuzi se režisérka Iveta Grófová nemohla dostavit, proto nám pozadí tvorby líčí alespoň producentka Katarína Krnáčová. Zmiňuje mimo jiné i původní záměr natočení filmu jako rodinného. Doplňuje, že děti vidí příběh, který neustále plyne. Na rozdíl od dospělých, kteří vidí za každým naivním činem možné následky.

V našem přehledu jsme vám představili pouze malou část celkové nabídky tvorby z České, Polské nebo Slovenské republiky. Na festivalu je představena řada dalších kvalitních snímků jako třeba Anthropoid, Masaryk a v neposlední řadě také oscarový Kolja. A pokud jste letošní ročník prošvihli, nezbývá nám rozhodně nic, než ten příští vřele doporučit.

Tagged as:

Přidejte svůj komentář

Please note: comment moderation is enabled and may delay your comment. There is no need to resubmit your comment.