Polská filmová tvorba rozhodně stojí za povšimnutí
Růžička / Rózyczka
Na festivalu Kino na Hranici 2018 se představil také polský snímek Růžička z roku 2010, jehož režisérem je Jan Kidawa-Błoński. Podle názvu jsem pochybovačně čekala výhradně romantický žánr. Z filmu se ale vyvinulo historické drama, které si jistojistě zaslouží pozornost diváků.
Hlavní hrdinkou je Kamila (Magdalena Boczarska), která se seznámí a vytvoří vztah s agentem polské StB Romanem (Robert Więckiewicz). Jeho bezcitnost a upřednostňování národních zájmů z něj činí spíše milence, než milovaného partnera. Zanedlouho donutí Kamilu sepsat prohlášení o spolupráci a naléhá, aby se sblížila se spisovatelem Adamem. Jejím úkolem má být donášení na něj a jeho okolí. Adam se ovšem do Kamily zamiloval a požádal ji o ruku. Láska byla patrně oboustranná, souhlasila totiž, načež dokonce ukončila informování.
Příběhy tři hlavních postav nakonec přece jen končí tragicky. Závěr je věnován březnové události roku 1968, kdy byly tisíce polských Židů donuceny opustit svou zemi.
Celý milostný příběh je silně podkreslen politickou atmosférou 60. let. Z mého pohledu jde o vydařený snímek, který zaujme nejen nadšence do historie.
Smíření / Zgoda
Fanoušci filmů Šindlerův seznam, Saulův syn, Pianista či Lidice ocení také snímek Smíření inspirovaný polským koncentračním táborem ve Zgodě fungující od února do listopadu 1945.
Komunisté zřídili koncentrační tábor ve Zgodě k internaci členů nacistických organizací německého obyvatelstva, nepřátel státu. Mezi uvězněnými je také Anna, kvůli níž se jako dobrovolník do tábora přihlásí hlavní hrdina Franek (Julian Świeżewski). Když má vymyšlený plán na osvobození Anny, vše se zkomplikuje. Ona je zamilovaná do jiného vězně, Erwina, proto útěk s Frankem odmítne. Nakonec Anna i Erwin onemocní tyfem, kterému dívka podlehne.
Celý příběh je popisován s chladným odstupem, jenž dodává filmu zvláštní dynamiku. Pro diváka hledající romantické drama může být zklamáním absence protagonistů bez viny, jelikož každý z nich se závažným skutkem proviní. Ve výsledku jde o velmi povedený snímek zaujímající čestné místo v polské kinematografii.