Archiv příspěvků 2011 – 2022

Otevřený dopis

Jak jste se již mohli dozvědět na stránkách Wigymu, tímto i na Glossariu, dne 19. září se uskutečnila tisková konference na téma vzdělávání, jejímž heslem bylo: Uč se. Účastníky se stali rektoři VŠB-TU Ostrava a Ostravské univerzity prof. Ivo Vondrák a prof. Jiří Močkoř, ředitel Wichterlova gymnázia PaedDr. Antonín Balnar, PhD. a také spousta novinářů, mezi které jsem mohla hrdě usednout. Nemůžu opomenout ani spoluúčast předsedy Učené společnosti České republiky prof. Václava Pačesa na apelování na hodnotnější učení studentů.

Cílem této konference bylo povzbudit mladé lidi, aby změnili svůj styl učení.  Důležitými směry studia jsou hlavně jazyky, humanitní a přírodovědné obory. Bylo nesmírně obohacující slyšet názory těchto moudrých profesorů. V mnoha ohledech jsem se s nimi shodla, v jiných jsem byla překvapena úhlem pohledu, kterým se na věci dívají. „Návykům se na střední škole nenaučíme, musíme si je přinést ze základních škol, což je problém mnoha studentů, kteří je dosud nemají. Dnešní mládež učení nebaví a nemá motivaci. V nejhorším zjišťují, že se učit ani neumí,“ byla slova Jiřího Močkoře. Ano, ano, ano. Já sama vím, že jsem se na základní škole nemusela moc snažit, aby mé výsledky byly dobré, ne-li skvělé.  Teprve to pravé učení je dřina. Učit se do pozdních hodin, hledat si informace v knihách či na internetu, to je záležitost jen menšiny lidí. U studentů mnohokrát vítězí profesor, který je nejvíce pobaví, ale podle Antonína Balnara je volnost vzdělávání mnohdy ke škodě.

Signatáři

Dnes mnoho studentů používá formu učení se nazpaměť a to je chyba (přesto, že to vím, ji stále využívám i já). Daný problém se odráží i u maturit. I když neumíme logicky na něco přijít, často u zkoušek projdeme, jelikož jsme se to bez dalších souvislostí naučili, a dostaneme se na školy. Např. z hlediska matematiky je to velká hloupost. Učit se vzorečky nazpaměť? Ne! Matematika je k tomu, abychom se naučili myslet. Společně s fyzikou je to jediný předmět, kde se nestačí vše jen „našprtat“, nutné je hlavně pochopit. „Není to o počtech, ale o způsobu myšlení,“ dodal Močkoř. Podle profesorů by bylo dobré, kdyby se stala matematika povinným maturitním předmětem.

Velkou roli v procesu vzdělávání ale samozřejmě hrají i neustálené změny reforem ve školství. Cesta ven je dlouhodobá. Je to jen na nás. Na studentech, na rodičích, kteří mají důležitou roli v pozici „motivátora“, učitelích a profesorech. Slova pana ředitele Balnara: „To, co nám nikdo nevezme, je vzdělání dětí.“

Otevřený dopis (nejen) studentům si můžete přečíst ZDE.

Použité fotografie najdete na http://www.wigym.cz/nv/?p=7972.

Přidejte svůj komentář

Please note: comment moderation is enabled and may delay your comment. There is no need to resubmit your comment.