Zabíjí Eurovize kariéru? Aneb Příběh skupiny Måneskin
Pokud jste ještě neslyšeli o Eurovizi, dovolím si rychlou představovací vsuvku. Jedná se o pěveckou soutěž mezi (převážně) evropskými státy, která má dlouhou tradici, již od období po druhé světové válce. Ve svém okolí moc fanoušků Eurovize neznám – kromě těch, které jsem utvořila já svým neustálým otravováním okolí. Statistiky ale nevypadají vůbec špatně, minulý ročník si pustilo 183 miliónů diváků.
Proč by nás nějaká Eurovize měla zajímat?
když jste možná žádný přenos neviděli, jsem si jistá, že u pár výherních písniček byste si řekli to typické: „Á, to odněkud znám!“ Mohla by to být například Euphoria od Loreen, která je zatím považována za nejúspěšnější eurovizní skladbu dosud. Čtenáři s menší závislostí na TikToku můžou znát Arcade od Duncana Laurence. O kterých z těchto skladeb se avšak ví, že byly napsány pro Eurovizi? Všechny takto začaly, ale do mainstreamu se, dle mého, dostaly pomocí dávky štěstí. Vítězové si většinou svým triumfem v kariérním postupu významně nepomůžou… výjimka potvrzuje pravidlo. Pojďme prozkoumat cestu letošních vítězů – italských rockerů Måneskin.
Måneskin nikoliv ve svitu měsíce, ale v záři reflektorů
Od května 2021 (datum poslední Eurovize) Måneskin odvedli kus práce. Stihli vyprodat evropské turné, udělat televizní debut v USA, a dokonce předskakovat kapelu The Rolling Stones. To je velká šňůra úspěchů na moderního* vítěze. V Itálii se dostali do povědomí 2. místem v soutěži X Factor. Prvním katapultem jejich mezinárodní slávy rozhodně byla výhra v květnu, avšak jejich úspěch stále raketově rostl. Něco stále do zajetého vzorce „postup kariéry vítěze“ nesedělo. Po usilovném přemýšlení jsem na to kápla…
*užila jsem slovo moderní jen z důvodu, že mé eurovizní znalosti sahají maximálně do roku 2000
Vždyť za to může TikTok!
Když se podíváte na Spotify statistiky, nejvíce streamů nemá skladba, kterou na Eurovizi předvedli – ta je až na 3. místě. „Zitti E Buoni“ předběhly písně „I Wanna Be Your Slave“ (dvakrát tolik streamů, co výherní) a „Beggin‘“. Ta má skoro 4krát více streamů. Víte, co tyto dvě poslední písně spojuje? Pokud jste přes léto navštívili TikTok, tak možná ano. Byly totiž úplně všude. Šířily se jako varianta omikron – do kontaktu se s nimi dostal každý uživatel.
„Fangirl potenciál“
Aby má analýza byla co nejpřesnější, nemohu vynechat pár jiných poznatků. Måneskin jsou první vítězové, co se narodili v 21. století. Jsou mladí a chtějí být vidět. Nosí výrazný make-up a outfity. Jsou sví. Toto všechno se sečte a vytváří velkou hodnotu ve veličině, kterou jsem pojmenovala „fangirl potenciál“. Mladí lidé, kteří se hledají, toto vše vidí a je pro ně těžké této skupině odolat a nezamilovat se do nich.
Slova rádoby odborníka na závěr
Jsem názoru, že na úspěchu těchto šarmantních Italů se Eurovize podílela málo. TikTok a celý svět sociálních sítí se přes pandemii rozrostl a bude mít na kariérní postup triumfantů každého ročníku větší a větší vliv. Nezbývá nic jiného, než popřát budoucím nástupcům Måneskin hodně štěstí s proplouváním algoritmy a online světem (a hlavně ať neudělají něco hloupého, aby nebyli, jak se říká, cancelled)!