Archiv příspěvků 2011 – 2022

Red Arrows a bombardér B-52 neboli hlavní ikony Dnů NATO 2012

Celkem 208 000 návštěvníků. Přes 90 letadel z 19 zemí světa. Takové byly opět po roce víkendové Dny NATO a Dny Vzdušných sil Armády České republiky, které se jako každoročně konaly na letišti Leoše Janáčka v Mošnově. Letošní program obohatilo po několika letech vystoupení akrobatické skupiny Red Arrows a letecká ukázka pilotáže bombardéru B-52.

Na mošnovské letiště se účastníci Dnů NATO začali slétávat už od úterý, kdy jako první přiletěly dva bombardéry B-52 Stratofortress. Jeden z nich byl stejně jako minulý rok k dispozici návštěvníkům přímo na letecké ploše. Druhý letoun však poprvé ve střední Evropě předváděl leteckou ukázku s otevřením pumy, což také patřilo mezi hlavní taháky víkendové letecké show.

Sobotní a nedělní program byl až na pár drobných změn zcela totožný. Areál letiště byl otevřen už od půl deváté ráno, přičemž parkoviště byla zaplněna daleko dříve. Podle informací se letos neuskutečnily každoroční  obrovské zácpy na silnicích. Přispělo k tomu i to, že se většina zúčastněných diváků rozhodla vydat na velkolepou leteckou podívanou na kole, pěšky nebo vlakem.

Program byl nabitý už od rána. Po oba dny mohli návštěvníci od devíti hodin zhlédnout rakouskou stíhačku Eurofighter Typhoon, která svým zvukem musela určitě probudit všechny obyvatele okolních obcí kolem mošnovského letiště. I přes sobotní nepřízeň počasí se pilotovi Tajfunu podařilo vše, co měl v plánu předvést. Dokonce pro dynamičnost ukázky vystřelil několik světlic.

V hodinovém bloku také na nebesa vzlétly slovenský MIG-29 a následně italský vrtulový letoun C-27J Spartan, jenž obdivuhodně předváděl všechny možné akrobatické kousky a v obratnosti byl konkurenceschopný jakékoliv stíhačce.

Sobotní hodina před polednem patřila samotnému zahájení akce. Krátce po úvodním ceremoniálu měli možnost diváci poprvé v historii Dnů NATO obdivovat způsob nouzového tankování ve vzduchu. Dynamickou ukázku obstaraly dva letouny, jeden český a druhý francouzský. Právě Boeing C-135FR francouzské výroby během letu plnil funkci tankeru, přičemž český JAS-39 Gripen byl pak ten, který přijímal palivo. I když bylo v sobotu zataženo, a výsledek tak nemohl být díky oblačnosti zcela viditelný, vše vynahradila krásná, slunečná neděle. Všichni, kdo byli na letecké ploše či na okolním prostranství, tak mohli sledovat ojedinělý zážitek, kdy byla palivová hadice ve vzduchu napojena na český Gripen a obě letadla letěla “spoutána“ několik minut. Také tento pro některé těžko pochopitelný proces sklidil obrovský úspěch a potlesk diváků.

Oči všech leteckých nadšenců, ale i příznivců pozemní techniky pak nepřetržitě koukaly na program a zároveň na hodinky. Nemohli se totiž dočkat odpoledne, konkrétně programu po třetí hodině, kdy se čekalo na první dynamickou ukázku bombardéru B-52 Stratofortress v historii Dnů NATO a vystoupení slavné britské akrobatické skupiny Red Arrows, jenž se na největší letecko-armádně-bezpečnostní akci ve střední Evropě představila po více než pěti letech. Ještě před tím se však mohli návštěvníci těšit na akrobacii turecké stíhačky F-16 Soloturk, která se letecké show účastnila rovněž prvně.

Bezchybné a nápadité. Takové bylo vystoupení dvojice MIGů našich východních sousedů, Slováků, kteří v sobotních oblacích a na nedělní modré obloze prováděli názornou ukázku vzdušného boje. Hned poté také své kousky předvedly dvě polské bombardovací stíhačky Suchoje SU-22M4.

Ovšem už za pár okamžiků začal první zlatý hřeb obou dnů. Vzdušná ukázka bombardéru B-52, jenž je specifický především svou délkou, rozpětím a zvukem všech čtyř motorů, jimiž může některým nahánět hrůzu. Sobotní exhibice se od té nedělní výrazně lišila zejména v trajektorii letounu. První den letěl americký strategický bombardér poněkud déle, a dokonce před samotným přistáním dvakrát přeletěl ranvej. Zato v neděli přidal i přes kratší program divákům malý bonus. Jednou přeletěl vzletovou dráhu a při tom všem dychtivě sledujícím návštěvníkům, jenž byli rozprostřeni kolem celého plotu vymezující prostor letiště, zamával křídly.

Doslova tanec na nebi aneb největší zážitek obou dnů letecké show. Jinými slovy, vystoupení britské akrobatické skupiny Red Arrows. Borci z Královského letectva jsou známí především svou profesionalitou, technikou, skvělou spoluprací a speciálním barevným provedením celé podívané. Díky těmto aspektům, odhaduji z vlastní zkušenosti, běhal všem zúčastněným divákům v průběhu vystoupení mráz po zádech. Červené šípy předváděly něco neskutečného. Nalétávaly na sebe a při tom vypouštěly do vzduchu kondenzovanou páru svých typických barev, červenou a modrou. Mnozí na letištní ploše mohli dokonce vidět i pilota sedícího v britské stíhačce Hawk T1A, tak nízko létaly tyto stroje. Samozřejmě nechybělo ani tradiční srdce, které ve sluneční záři navozovalo romantickou atmosféru. Se Dny NATO a Českou republikou se pak Red Arrows rozloučili průletem nad mošnovským letištěm v barvách naší vlajky.

Program obou dnů zakončila vysoká pilotáž nizozemského letounu F-16 a jedné z britských stíhaček Hawk T1A, jež dokonce i při sobotní podvečerní přeháňce nehleděly na počasí a létaly v dešti.

Kromě sledování nebes diváci pozorovali také dění na zemi. Víkendový program totiž nepatřil jen leteckým strojům, ale mimo jiné i pozemní technice. K vidění byl například zásah česko-polské protiteroristické jednotky, jenž ke zdramatizování celé podívané slaňovala z vrtulníku Mi8. Dále mohli návštěvnící zhlédnout několik prezentací českých tanků, práci ostravských městských policistů a policie České republiky či ukázkovou jízdu motocyklové čety Hradní stráže. Info stánky a informační cedule, na kterých byla vždy k lepší orientaci mapa celého areálu, byly nezbytnou součástí celého areálu.

I když letos na Dnech NATO nepadl rekord v návštěvnosti jako v roce 2011, opět se pořadatelé dostali za hranici 200 000 návštěv. Víkendový program se podařilo zorganizovat daleko lépe než loni, byli jsme svědky historicky prvních účastí některých strojů a ojedinělých dynamických ukázek. A proto lze letošní dvanáctý ročník prohlásit za úspěšný. Všichni doufáme a přejeme si, aby byl stejně povedený i příští třináctý ročník.

Přidejte svůj komentář

Please note: comment moderation is enabled and may delay your comment. There is no need to resubmit your comment.