menu

Students teach students – spolupracujeme s Ostravskou univerzitou

Students teach students – spolupracujeme s Ostravskou univerzitou

V uplynulých dvou týdnech proběhl na Wichterlově gymnáziu v rámci projektu Students teach students už druhý ročník neobvyklé, ale o to zajímavější spolupráce. Studenti anglistiky a amerikanistiky Ostravské univerzity, často budoucí učitelé, se pokusili o zdánlivě nemožné – předat poznatky z předmětu analýza diskurzu žákům naší školy. Žáci napříč všemi ročníky pracovali s textem, tvořili příběh, všímali si, jaký je rozdíl mezi zdvořilým vyjadřováním v angličtině a češtině, naučili se nové idiomy jako spill the beans nebo piece of cake, ve skupinkách je pak předváděli a hádali, o jaký idiom se jedná, všímali si jazykových metafor a sarkasmu, případně se učili správně komunikovat.

Celý projekt probíhá formou tandemové výuky, což znamená, že dvě učitelky nebo učitelé společně vedou jednu hodinu. V našem případě to byli vysokoškolští studenti, kteří si pod dohledem zkušených vyučujících z našeho gymnázia vyzkoušeli nejen samotnou didaktiku, ale i řízení třídy a spolupráci se studenty. Pro naše gymnazisty to naopak byla skvělá příležitost vidět výuku z trochu jiné perspektivy a vyzkoušet si řadu zajímavých aktivit a kreativních cvičení.

Projekt „Studenti učí studenty“ je přínosný pro obě strany. Pro vysokoškoláky je to cenná zkušenost přímo z terénu, která jim pomůže lépe se připravit na budoucí profesi. Mohou si vyzkoušet různé didaktické metody, reagovat na nečekané situace a v neposlední řadě získat i zpětnou vazbu od zkušených pedagogů. Pro naše gymnazisty pak tato iniciativa znamená obohacení výuky, možnost klást dotazy „neformálnějším“ autoritám a třeba i získat inspiraci pro vlastní budoucí studium.

Nejvíce návštěv v hodinách měla kolegyně Martina Štěpánová, svůj pohled shrnula takto: „Šest tandemových dvojic si nachystalo pestré hodiny se širokým spektrem: některé byly zaměřeny na práci s obrázky a emotikony a jejich cílem bylo přimět studenty uvědomit si, jak velkou část běžné každodenní komunikace tvoří obrazové materiály, a také se zamyslet nad možnostmi jejich využití. Studenty velmi zaujala hodina na téma novinové titulky, na které společně zkoumali jejich jazyková specifika, pracovali s bulvárem a seriózním tiskem a zjistili, jak rozdílně je podána jedna a tatáž zpráva. Následně si navrhli vlastní úvodní stránku a přepracovali nudnou novinou zprávu do stylu bulváru s cílem přitáhnout pozornost čtenáře. Jiný tandem si připravil zajímavé aktivity na rozvoj dovednosti mluvení, žáci sestavovali příběh z obrázků a následně jej prezentovali ostatním. V jiné hodině si uvědomovali roli neverbální komunikace: všímali si výrazů tváře, gest a pohybu celého těla. Dabovali postavy Dany, Marka, Karen a Codyho z ikonického amerického seriálu Step by step a nutno podotknout, že někteří žáci se do úst hlavních protagonistů“ trefili“ naprosto přesně. Střídala se práce individuální, ve dvojicích i skupinová. Hrály se scénky, žáci se pohybovali po třídě a plnili nejrůznější aktivizující úkoly umístěné na stěnách třídy.”

Věříme, že tato spolupráce mezi Ostravskou univerzitou a Wichterlovým gymnáziem bude pokračovat i v budoucnu. Je to skvělý způsob, jak propojit teorii s praxí a vzájemně se obohatit.

//